Existuje velká řada
tzv. systémů výroby. Některé jsou více a některé méně propracované nebo
specifické či standardizované. Ty z nejznámějších systémů jsou TPS (Toyota Production
System) nebo například systémy popsané německým Svazem automobilového průmyslu
(VDA). Dostupných a široce popsaných je i hodně různých metodik a nástrojů pro
specifické využití v různých oblastech průmyslu, výroby a služeb. Velmi často
se mluví o LEAN přístupu, nebo tzv. štíhlé výrobě, o projektovém managementu
(IPMA, Prince2) o způsobech šetření jednoduchých i velmi komplexních problémů a
situací (cyklus PDCA, RCA, 6sigma) nebo o sofistikovaném přístupu organizace,
řízení toku a kontroly výroby jako je Factory Physics. Mnoho z těchto technik a
nástrojů je součástí právě TPS i VDA.
Některé společnosti si
vypracovaly svůj vlastní „manufacturing system“, který převzal základní
přístupy z výše zmíněných systémů, a adaptovaly je pro své potřeby do vlastního
specifického prostředí. Zvláštností, nikoli výjimkou, je i výroba léků,
prostředí, kde se moderní výrobní technologie a výrobní systémy prolínají s
generálním systémem SVP (Správná Výrobní Praxe), anglicky GMP (Good
Manufacturing Practice). Samozřejmě pak nemohu opomenout digitalizaci,
automatizaci a robotizaci, které se dnes spíše stávají specializovaným oborem
se sofistikovaným systémem implementace, jehož vrcholem je sběr a analýza
ohromného množství dat. Je jen výhodou, když se digitální transformace závodu
stále pohybuje v intencích skutečných potřeb závodu s logikou odzkoušených
výrobních systémů (viz. výše), aby nevznikala falešná potřeba dalších dat a
analýz, resp. data pro data a systémy pro systémy.
Myslím, že je správné
si v rámci firmy či korporace přivlastnit a adaptovat všeobecně známé a
osvědčené systémy pro potřeby vlastního podnikání a rozšířit je o vlastní
specifické nástroje, koncepce a hodnoty, které korespondují i s názorem všech
zaměstnanců. Všechny systémy, i ten vlastní, firemní, mají a musí mít jedno
společné, a to je zaměření na zákazníka. Je to samozřejmě základ úspěchu každé
firmy. Kompatibilita vlastního systému (výrobního, kvalitářského, logistického)
se systémy dodavatelů a zákazníka by se při vytváření vlastního systému neměla
vytratit a jistě je vhodné v této oblasti adaptaci vlastního systému opatrně
řídit.
Na druhou stranu
zaměření na vlastní zaměstnance, jejich potřeby a jejich skutečné možnosti
systém dodržovat a dále zlepšovat, je neméně podstatné. Taková filosofie přímo
ovlivňuje chod firmy a také to, co je základem tzv. firemní kultury. Jednou
jsem na cestách zahlédl velkou reklamu nějaké společnosti, která zněla ve
smyslu „promiň zákazníku, ale u nás je na prvním místě náš
zaměstnanec, protože jedině spokojení zaměstnanci jsou schopni dosáhnout té
nejlepší kvality produktů pro naše zákazníky“.
Ano, mnoho ředitelů,
manažerů a odborníků řekne 10 dalších „ale“, přesto si myslím, že na
firemní koncepci zaměřené na vlastní zaměstnance skutečně něco je. A ať už máme
jakékoli systémy s jakýmkoli stupněm digitalizace, jistě se shodneme na tom, že
stále platí potřeba používat zdravý rozum během implementace, během
používání a následně při zlepšování. Firma musí mít jasno v tom, co je dobré
pro zákazníka, co je dobré pro její vlastní zaměstnance a ve výsledku co je
dobré pro firmu. Kéž by v tom všichni měli jasno a uměli vše spojit dohromady
do smysluplných cílů a práce, které si bude každý vážit.
... ještě níže přikládám obrázek s některými poznámkami ze svých map
... ještě níže přikládám obrázek s některými poznámkami ze svých map
Žádné komentáře:
Okomentovat