S využitím všech dostupných informací by mělo být
cílem vedoucích pracovníků vést tým, zlepšovat procesy a současně lidi
nestresovat, ale motivovat a vytvořit jim bezpečné pracovní prostředí, které
umožňuje odvést dobrou práci, která nás všechny potěší. Nakazit svůj tým
stejnými sny a plány, předávat si aktivně zkušenosti a dokonale spolu
komunikovat je skutečnou prioritou a skutečnou výzvou.
Zvolit takový přístup s novým týmem nemusí přinést výsledky ihned
a nemusí se promítnou ani za půl rok na žádném z padesáti KPI. Chtít skvělý tým
je to podstatné a stojí i za „trochu té stabilizace“. Stále platí, že jednou z
nejzásadnějších vlastností, kterou musí vedoucí pracovník mít, je trpělivost.
Vědět, jaké je správné načasování pro danou akci, pro krok kupředu, pro sdělení
informace. Trpělivost vyžaduje, abych znal svůj tým, abych věděl, kdy si co
mohu ke kolegům dovolit ať už v drobných věcech obyčejné denní komunikace tak v
zásadních věcech zásadních momentů. Trpělivost ale někdy i vyžaduje, abych
poslouchal i diskuse, které můj krevní oběh mění v adrenalinový oběh, potkával
a mluvil s lidmi, kteří mluvit nechtějí a naslouchat už vůbec ne. Komunikace je
největší strategická výhoda lidstva a současně jedna z největších slabin.
Vidíme to denně ve všech formách (ne)výstižného vyjádření vs. (ne)správného
pochopení.
Být trpělivý a čekat na správné načasování stojí velké úsilí, ale
vede to spolehlivě ke splnění cílů. Někdy je velmi náročné se rozhodovat mezi
svými potřebami, resp. svou představou dokonalé výroby a organizace, a mezi
tím, co skutečně daný tým či závod potřebuje a jak mu mohu pomoci. Vědět o
skutečných potřebách týmu, rozlišit je v té změti informací a upřednostnit
nápravu těchto problémů nad svým idealismem, je přístup, kterému se obecně říká
naslouchat a reagovat. Někdy však honba vedoucích pracovníků za jejich vlastním
pojetím potřeb závodu vede k frustraci týmu, jeho demotivaci a snížení výkonu.
Tým přirozeně začne rozdělovat své úlohy na naše problémy a na úlohy pro šéfa,
což budí pocit dvojnásobné práce. Motivace jde pak rapidně dolu, týmu se nedaří
a posléze i šéfovi, který začne být bezradný. Snaží se tým následně donutit k
výkonu novou bohatou sadou ambiciózních KPI, ale ani to nikam nevede. Výsledky
se zhoršují a nedokonalé řešení problémů prováděné ve spěchu posléze přenáší
frustraci i do dalších spolupracujících týmů. Narůstají přesčasy, převažuje
kritika nad pochvalou, hledají se viníci neštěstí v každém týmu a firemní
kultura a pocit jistoty, hrdosti a loajalita vyprchávají. Týmy nespolupracují a
honba za všemi těmi KPI se ukazuje být marnou.
Správně naslouchat mimo jiné znamená, že vedoucí pracovník vybere
ten správný úkol, který pomůže týmu a závodu jako celku. Někdy stačí jeden, ten
správný, aby se i většina KPI napravila a pak si vlastně uvědomíte, že pokud
volíte úlohy správně pro vaše motivované týmy, vlastně žádná obecná KPI závod
nepotřebuje, protože úspěch je patrný na první pohled a lidé spokojení. Můžete
mluvit o dobré firemní kultuře. Místo KPI si dle potřeby každý úsek nebo tým
závodu nastaví spíše jen ukazatele, které kvantifikují jejich zlepšování pro
daný projekt. Takto lze i charakterizovat přechod od stabilizace k dalšímu
dílčímu rozvoji. Správně zaměřenou stabilizací týmu a vyřešením těch správných
problémů, lze zlepšit více než jen stávající KPI. Pevná základna je jistotou
dalšího úspěchu.
Žádné komentáře:
Okomentovat